Educația sexuală la noi e sublimă, dar lipsește cu desăvîrșire. Ce-i de făcut?

Cînd vine vorba de educație sexuală, realitatea cifrelor este una de netăgăduit:

- România este pe primul loc în Europa la sarcini în adolescență. 1 din 10 adolescente din România rămîne însărcinată înainte de a împlini 18 ani

- la 15 ani, 1 din 10 fete și 3 din 10 băieți au deja o viață sexuală activă; dintre aceștia, doar 40% au folosit un prezervativ și doar 7% pilula contraceptivă. Și Atenţie! Vîrsta de 15 ani e limita deontologică de adunare a informaţiilor, dar şi la 14 ani se face sex!

Diana Stănculeanu
(foto by Anca Ilie)
Toate aceste statistici (halucinante, înspăimîntătoare, mai ales pentru părinții de copii care se apropie vertiginos de aceste vîrste) (statistici realizate de OMS și HBSC) au fost citate de Diana Stănculeanu, Psihoterapeut terapii cognitiv comportamentale la Salvați Copiii. 

Iar lucrurile denotă de fapt o consecință a lipsei de educație sexuală.

Care e situația la acest moment, în acest domeniu, la noi în țară? Ne-a spus tot Diana Stănculeanu:

Tabu, prejudecăţi, experienţe personale complicate, ignoranţă. Nu trăim în cea mai prietenoasă cultură cînd vine vorba despre sănătate. Este ca şi cînd dacă nu am vorbi despre mîncare, nu s-ar suprima foamea. La fel şi educaţia sexuală: unii părinţi eronat pun semnul egal între aceste discuţii şi actul sexual şi le e teamă să nu ”le dăm idei” copiilor.
Dar de fapt, noi nu suntem suficient de pregătiţi pentru aceste discuţii.


Să nu uităm că orientările sexuale minoritare au fost scoase din manualele de deviere psihiatrică de foarte puțin timp.

Cine face educaţie sexuală copiilor noştri?
- Familia - numită, în literatura de specialitate, agentul primar de socializare.
- Şcoala - agentul secundar de socializare - dar în şcoala românească nu se face educaţie sexuală de niciun fel!
- Gaşca de prieteni, mass media si Internetul - nu sunt surse "reliable"!! Nu ne putem permite ca copiii noştri să fie educaţi de aceste entităţi!
Nu ne permitem, ca părinţi, să rămînem în afara acestei ecuaţii!
Chiar şi dacă/atunci cînd şcoala va deveni un partener în acest demers, valorile morale tot în familie se insuflă!

Educația sexuală trebuie să se facă în etape, așa cum și curiozitatea copiilor, și dezvoltarea lor, este etapizată.

1. Copilăria mică și preșcolaritatea

  • Curiozitatea copiilor față de corp, diferențele anatomice dintre fete și băieți, funcțiile organelor genitale, de unde vin / cum se fac copiii, diferitele cuvinte cu conotație sexuală auzite în anturaj.
  • Această curiozitate este normală și acoperă o nevoie oarecum superficială de informație, așa că sunt de evitat răspunsurile detaliate, complicate și tehnice; răspunsul relaxat și natural este furndamental.
  • Deosebit de importantă, dar în același timp neglijată la această vîrstă, cu precădere în contextul intrării în comunitate (grădinițe, centre de zi), este discuția despre atingerile potrivite și nepotrivite, în vederea protejării copiilor de diferitele forme ale abuzului sexual.
Caracteristici vîrstei:
Atașament - Explorare - Identitate de sine - Autonomie - Abilități emoționale - Funcționare socială


- De ce e bine să începem atît de timpuriu educația sexuală, prin a răspunde natural la întrebările copiilor? Pentru că, potrivit Dianei Stănculeanu, ”răspunsul sexual e acolo, în corpul fiecărui copil, nu așteaptă ca acesta să facă 16 ani și să învețe despre BTS sau sarcină”.
- Un mare semnal de alarmă ar trebui să ne ridicăm atunci cînd aflăm că cea mai mare parte a abuzurilor sexuale se întîmplă în perioada preșcolarității, din partea unor persoane din apropiere, din anturajul familiei! Așadar, este important pentru copil să aibă un atașament atît de solid, încît să nu accepte atingerea altcuiva în afara persoanelor care se ocupă de el (mama, tata, bona).
- Această perioadă de vîrstă a preșcolarității trebuie să pledăm pentru autonomie, de aceea este bine să îi și verbalizăm copilului: ”uite, te ajut să te șterg la fund pînă cînd vei putea să faci tu singur asta”. Pentru că, spune Diana Stănculeanu: ”oricum ați da-o, pe orice tip de parenting, să-l ștergi la fund la 9 ani nu e în regulă!” Și e bine să iasă din preșcolaritate cu această autonomie dobîndită.

2. Școlarii

  • înțeleg la un nivel mai profund aspectele sexualității umane;
  • vor fi interesați și vor cere informații, uneori tehnice, cu privire la concepție, sarcină, naștere, orientare sexuală;
  • curiozitatea este mai degrabă inginerească, copiii fiind interesați de procesele din spatele diferitelor aspecte ale sexualității;
  • informațiile pot fi dublate de discuții legate de intimitate, iubire, atașament, respect, încredere și comunicare;
  • Școlarii mari, în prag de pubertate, vor fi direct interesați de toate schimbările biologice, hormonale și emoționale aduse de această nouă etapă de dezvoltare.
Caracteristici vîrstei:
Imagine și stimă de sine - Comparație socială - Competență

- Școlarii mai sunt numiți și ”inginerii”, pentru că ei sunt avizi după informația științifică.
- Impactul acum este pe educație, scăzînd impactul familiei

3. Pubertatea
  • Nivel superior de înțelegere asupra relațiilor inter-umane, inclusiv sexuale, ceea ce permite aducerea în discuție a limitelor, regulilor, acordului cu privire la diferite comportamente ce țin de intimitatea fiecăruia dintre noi, precum și a regulilor de protecție din perspectiva unei sarcini sau a îmbolnăvirii.
  • Este important să ne așteptăm ca în perioada pubertății, mulți dintre copiii noștri să ne informeze că au deja un prieten sau o prietenă, ceea ce va permite o nuanțare suplimentară a discuțiilor din sfera sexualității și relațiilor interpersonale și o îmbogățire a acestora cu mituri referitoare la comportamentul sexual și la diferite stereotipuri de gen.
  • Este momentul în care educația sexuală poate să consolideze la nivelul puberilor atitudini responsabile față de corpul nostru și al celuilalt, față de relația dintre două persoane, pe baza empatiei, a comunicării autentice și a respectului față de intimitate.
4. Adolescența
  • Actul sexual nu este doar despre corp, ci despre comunicare, emoție, încredere, siguranță și protecție.
  • Viața sexuală înseamnă alegeri și responsabilitate
  • Mulți dintre adolescenți vor putea deja să aducă în discuție nu doar întrebări și curiozitate, ca în etapele anterioare, ci experiența lor directă.
  • Educația sexuală a adolescenților acoperă numeroase dimensiuni ale vieții lor sociale și emoționale - presiunea găștii, presiunea partenerului, abstinență, stimă de sine, confort cu propriul corp, asocierea maturizării cu o viață sexuală activă, intimitate emoțională, îndrăgostire, prima inimă frîntă, prima experiență sexuală, seducție, fidelitate, hărțuire, LGBT, avort sau pornografie.
Caracteristici vîrstei:
Autonomie - Explorare - Identitate de sine - Intimitate

De altfel, adolescența este o perioadă foarte... provocatoare, să sunem. 
Iată ce spun adolescenții - din experiența directă a Dianei Stănculeanu cu aceștia:

- Sexul înseamnă mai mult decît biologie + prezervativ:
  • emoții, comportament social, plăcere
  • semnificații inter-personale, limite, așteptări, comunicarea dorinței
  • rușine, stînjeneală
  • responsabilitatea protecției / diferențe de gen
  • intimitate, empatie, respect
- Sexul nu reflectă valoarea personală:
  • nu este / nu ar trebui să fie nici insignă de onoare, nici stigmat / dublu standard de gen
- Diferențele de orientare sexuală:
  • Naturale, biologie pură, în afara alegerilor personale, precum culoarea ochilor; dincolo de ”bine” și de ”rău”.
- Știința din spatele romantismului, atașamentului, intimității:
  • teoria atașamentului
  • nevoile emoționale
  • iubire - atracție - angajament
La nivel global, sunt implementate programe:
- pe de o parte, focusate exclusiv pe promovarea abstinenței
- pe de altă parte, programe comprehensive, de educație sexuală

Referitor la eficiența acestor programe, studiile au arătat că ambele categorii de programe nu doar că nu au precipitat, ci chiar au amînat debutul activității sexuale; dar numai programele comprehensive de educație sexuală au avut un impact pozitiv asupra gradului de protecție a comportementelor sexuale, precum și un impact general pozitiv cu privire la sănătatea sexuală și reproductivă, contribuind senificativ la reducerea BTS și a sarcinilor neplanificate.

Prezentarea Dianei Stănculeanu a avut tema ”Importanța sănătății sexuale: despre corp, emoții și relații, în educația sexuală a copiilor”. Iar prezentarea a fost doar prima din cele trei pe care le-am audiat la evenimentul de duminică, 29 octombrie, ”Cultivarea inteligenței parentale prin curaj, compasiune și conectare”, organizat de Pagina de Psihologie, Mozaic Media și Salvați Copiii România. B24Kids by Anca Ilie a fost partener media la acest eveniment.



Comments